El Patrimoni Valencià

València, 15 de desembre de 2018

El Patrimoni Valencià

Fa unes setmanes, el nostre professor Carles ens va comentar que per a aquest trimestre havíem de fer un treball sobre el patrimoni que hi ha a València. L’activitat consistía en fer 4 grups de 5 persones i cadascún dels grups, triar un lloc històric i/o significatiu de la ciutat de València per a després fer un treball sobre eixe espai contant coses interessants i exemples d’activitats que faríes si fòres un guía turístic.

Jo vaig estar en el grup format per Libertad, Paula i Àlex, i junts vam buscar informació sobre els Jardins de Monfort. Van ser diverses les classes que dedicàrem al treball, ja que volíem aconseguir la major informació possible i a la vegada vam voler dissenyar un joc per a que a l’hora de l’expossició fòra més lúdic.

Paula es va encarregar de buscar informació sobre les escultures que hi ha als jardins, Àlex va centrar-se en els arbres i cadascuna de les diferents espècies que hi ha, Libertad es va encarregar d’el.laborar la fitxa tècnica de cadascuna de les parts que anàvem a fer a l'expossició, mentre que jo vaig estar buscant informació i fotografíes de cadascuna de les fonts que hi ha al jardí, de l'estanc i d'algunes parts molt visitades com el pont de fusta, la muntanyeta, el mirador o la cascada.

Al llarg que anàven passant les sessions, nosaltres anàvem avançant poc a poc el nostre treball. Una vegada extreta tota la informació que necessitàvem de cada cosa, vam començar a clasificar-lo per parts per a així poder crear i realitzar alguna dinàmica en forma de joc per a que el dia de la visita, tots/es els/les companys/es es divertiren mentre apreníen.

El que vam fer va ser un guió en valencià per a teatralitzar la història original del perquè els Jardins de Monfort es diuen així i a quines persones va pertànyer eixe espai fa segles. A la vegada, vam fer una gimcana amb pistes que utilitzàrem per a que les persones que participàven, saberen quines edén les característiques més importants i interessants dels arbres i les escultures que havíem triat. Una vegada fet açò en castellà, vam decidir fer en anglés una breu explicació sobre l'estanc que hi ha enmig dels jardins, i una vegada finalitzada l'explicació, vam voler fer una posada en comú al mirador per a saber les opinions dels/les companys/es sobre què els havía paregut la visita.

Així que eixa era la part teòrica que vam plasmar al guió que creàrem, amb tan bona sort, que el dimecres, vam poder fer realitat tant tota visita guiada com cadascuna de les activitats que teníem pensades.

En quant a la jornada de visites, he de dir que nosaltres vam ser el tercer grup en exposar. Abans nostre estàven Zulema, María Jesús, Violeta, Salva i Rafita, que ens van explicar a través de jocs l'Edifici de Correus. Una de les dinàmiques que empleàren va ser un puzzle d'edificis importants a València, i si haguera de destacar altra, va ser l'activitat on vam haver d'enviar unes postals a diferents parts del món. Jo la vaig enviar a uns estudiants de Ciutat de Mèxic, i personalment em va encantar.

A continuació, Mar, Jorge, Esther i Adrián, ens van fer una visita guiada per la Biblioteca Pública de València (o la Biblioteca de l'Hospital). Allí vam fer una prova que consistía en que els/les dinamitzadors/es ens donàren un sobre amb una imatge a trossos i nosaltres la tinguèrem que juntar per a saber quina part exacta de l'edifici era per a després buscar-lo, fer-li una fotografía i saber respondre a la pregunta que hi havia darrere.

Una vegada aconseguit aquest pas, havíem de col.locar-nos tots els grups (anàvem de 3 en 3) en un punt d'encontre. Quan tots els equips estàvem reunits, havíem de comentar quines preguntes teníem cadascún i la resposta que pensàvem que era la correcta per a nosaltres. Com alguns grups fallàven, eren els/les dinamitzadors/es els/les que s'encarregàren d'explicar-lo de manera correcta i amb més detalls al grup. Personalment pense que s'ho van treballar bastant, ja que si hi havía algú que tenía dubtes i preguntava, tots/es savíen les respostes.

El quart grup, format per María, Diana, Noelia i Rafax, va fer la seua expossició sobre el Centre del Carme de Cultura Contemporània i la veritat és que em va agradar molt. Vam saber la història sobre la gatera que hi ha al carrer, vam poder veure la façana de l'església que hi ha al costat i després, una vegada dins, vam poder gaudir del mite de la “Mitja Taronja” amb una dinàmica molt divertida en la que tu havíes de tindre un paper amb una informació i havíes de buscar a la teua mitja taronja averiguant que era la persona que tenía el paper amb la informació que acababa i donava sentit a la teua.

He de dir que d'aquesta visita el que més em va agradar va ser el fet d'entrar als claustres que hi ha a l'interior i poder apreciar la diferència que hi ha entre el claustre d'estil gòtic i el d'estil renaixentista. La dinàmica de les persones cegues em va cridar molt l'atenció, i la posada en comú al voltant del pou també.

Finalment, l'últim grup va ser el format per Triana, Sergio, Nacho i Pau, els quals ens van fer una visita guiada pel Museu Arqueològic de l'Almoina.

D'aquest grup destaque que es nota que van treballar moltíssim, ja que no sols explicàren la quantitat de materials i construccions que hi ha al museu sino que també es van caracteritzar de romans, visigots, musulmans i fins d'una persona del futur per a explicar cada una de les parts que anàvem visitant del centre. Vam poder veure les diferències entre les tres civilitzacions i èpoques i a la vegada vam jugar al Almobingo mentre veíem les tombes funeràries, les termes, el cardus i el decumanus, el fòrum, la basílica...

Per a concluir m'agradaría afegir que em va encantar realitzar aquesta activitat, ja que s'ens dóna la oportunitat d'eixir de classe i conèixer tot el que ens envolta i observar-lo amb els nostres ulls. Pense que s'hauría de fer més vegades perquè és un bon exercici també de pràctica cara al futur si ens volem dedicar a açò. El fet de dinamitzar una visita guiada em va agradar molt i ojalá es torne a repetir, perquè la veritat és que vaig gaudir moltíssim i vaig aprendre coses que fins ara desconeixía.



                                                                 Miranda Gómez

















Comentarios

Entradas populares de este blog

Première de la web sèrie valenciana “El Club de los Normales”

Segona sessió de teatre al gimnàs

Segundo dia de clase